Byte av skola - ansökan
I e-tjänsten har du möjlighet att:
- Ansöka om byte vid nyinflytt eller flytt inom kommunen som innebär att ditt barn tillhör ett nytt upptagningsområde
- Ansöka om byte av andra anledningar
Att tänka på vid ansökan nyinflytt eller flytt inom kommunen
- Vid ansökan måste önskat startdatum anges. Se läsårstider: https://www.laholm.se/forskola-skola-och-utbildning/lasarstider-lov-och-ledighet/lasarstider-grundskola
- Om barnet ännu inte fått sin nya folkbokföringsadress vid inflytt eller flytt inom kommunen behöver du kunna uppvisa dokument som styrker flytten.
Att tänka på vid ansökan om byte av andra anledningar än flytt
- Kontakta alltid först nuvarande skola.
- Kontaktuppgifter till kommunens skolor hittar du här: https://www.laholm.se/forskola-skola-och-utbildning/grundskola-och-fritidshem/grundskolor-i-laholm
- Om det finns två vårdnadshavare är ansökan om skolbyte gemensamt och ni båda behöver ha möjlighet att logga in i e-tjänsten.
Så snart beslut om skolbyte är klart får du besked i e-tjänsten. Observera! Tänk på att kolla din skräppost då svaret kan hamna där.
- I de fall byte av skola beviljas finns ingen garanti att kommunen erbjuder skolskjuts till och från skolan.
- Du som vårdnadshavare ansvarar för att ta reda på regelverket för skolskjuts: Skolskjuts, resekort och inackorderingsbidrag - Laholms kommun
Om ditt barn ska byta fritidshem ska ansökan göras efter ni har fått besked om byte av skola.
Kontakta handläggaren
Telefon: 0430-154 40
Telefontid: vardagar kl. 11-12
Utbildningsnämnden är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som lämnas i samband med denna e-tjänst. Personuppgifterna behandlas för att utföra de uppgifter som enligt skollagen ska göras av den kommunala nämnden inom skolväsendet. Häri ingår elevs rätt till skolskjuts. Utbildningsnämnden kan inte säkerställa denna rättighet om inte personuppgifter lämnas i denna e-tjänst. Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är allmänt intresse enligt dataskyddsförordningen. Informationen i denna ansökan gallras ur e-tjänsten efter utgången av det läsår ansökan gäller. Efter detta förvaras ansökningar och beslut i kommunens diarium (Ciceron), samt efter 4 år i kommunens centralarkiv för slutförvaring.
Inom Utbildningsnämnden förekommer inget automatiserat beslutsfattande eller profilering.
Som registrerad hos Utbildningsnämnden har du rätt att begära ut information gällande uppgifter vi har om dig eller för att begära rättelse av dina personuppgifter. Eftersom kommunens verksamhet omfattas av tryckfrihetsförordningen, lag om offentlig sekretess samt arkivlagen begränsar detta din rätt till radering samt reglerar utlämnande av allmän handling. Vad gäller behandling av personuppgifter kan du läsa mer på www.laholm.se/gdpr. Du kan även vända dig till Laholms kommuns dataskyddsombud eller Integritetsskyddsmyndigheten | IMY om du exempelvis anser att behandlingen är felaktig eller om du inte är nöjd med de åtgärder som vidtas. -