Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden.
Förutsättningar
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Skyltar
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivningslov eller marklov
- Förhandsbesked
- Mur och plank
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID.
Det går att söka för ett företag med e-tjänsten, du kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet.
Du som inte har BankID, svenskt personnummer eller är utländsk medborgare, kan använda blankett för din ansökan/anmälan. Ansökan - Anmälan - Förhandsbesked
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan/anmälan. Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelad till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet, vänd dig till kommunen.