Välkommen till Laholms e-tjänst för klagomål!
I den här e-tjänsten kan du bland annat lämna in klagomål på:
- Boendemiljö
- Buller
- Nedskräpning
- Störande verksamhet
Bilagor som du kan behöva skicka med:
- Foton/film/ljudklipp
- Störningsdagbok
Tänk att om du anmäler anonymt kommer du inte få någon återkoppling eller uppdatering av ärendet!
Förutsättningar för att vi ska driva ett ärende
- Du kan anmäla störningar som faller inom miljöbalkens område. Störningen ska utgöra en olägenhet som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig.
- Du kan endast anmäla en pågående störning. Störningar som tidigare pågått men nu upphört, handläggs inte. Störningar som ännu inte inträffat men som du befarar kommer att inträffa, handläggs inte heller.
- Du ska själv ha tagit en första kontakt med fastighetsägare eller den verksamhetsutövare som orsakar störningen. Den ansvarige ska ha fått skälig tid för att utreda och eventuellt åtgärda problemet.
Klagomål inom följande områden drivs inte via denna e-tjänst
- Trafikbuller, renhållning av gator, torg och parker samt nedskräpning och skadedjur i offentlig miljö.
Dessa kan du istället anmäla här:
Synpunkter, felanmälan och frågor Laholms kommun
- Återvinningsstationer och hanteringen av förpackningar: kontakta i första hand Förpacknings- och tidningsinsamlingen www.ftiab.se
- Störningar från grannar: om du är medlem i Hyresgästföreningen kan du vända dig dit, annars kan du kontakta fastighetsägarens störningsjour.
- Arbetsmiljöfrågor: kontakta Arbetsmiljöverket.
- Synpunkter på boendemiljö, slitage, estetiska frågor eller ekonomisk kompensation för störning: i första hand ska du kontakta din fastighetsägare, förvaltare. Om du är medlem i Hyresgästföreningen kan du vända dig dit, alternativt hyresnämnden.
Under följande sidor fyller du i de uppgifter vi som vi behöver från dig gällande den störning du vill anmäla. Om avgörande uppgifter för ärendet saknas när det skickas in kommer handläggningen förmodligen ta längre tid, tänk därför på att dela med dig av så mycket information som du kan.
Känsliga uppgifter
Undvik att ange dina hälsouppgifter som inte är nödvändiga för handläggning.